REGULAMIN PÓŁKOLONII LETNICH 2023ZESPÓŁ SZKOLNO PRZEDSZKOLNY NR 12 W GLIWICACH
REGULAMIN PÓŁKOLONII LETNICH 2023
ZESPÓŁ SZKOLNO PRZEDSZKOLNY NR 12 W GLIWICACH
§1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejszy regulamin określa zasady rekrutacji, w tym naboru uczestników oraz zasady uczestnictwa w półkolonii.
- Udział w półkolonii jest bezpłatny.
- Uczestnikami półkolonii są uczniowie Szkoły Podstawowej nr 15, uczestnicy zajęć świetlicy integracyjnej „Pod lipami”, dzieci, wnuki pracowników w wieku szkolnym od 7 – 15 lat.
- Grupy liczą 15 uczestników w przypadku dzieci poniżej 10 roku życia.
- Grupy liczą 20 uczestników w przypadku dzieci powyżej 10 roku życia.
- Półkolonie odbywają się w dniach od 06.2023 do dnia 07.07.2023 r., w godzinach 8.00 – 16.00 w Szkole Podstawowej nr 15, Gliwice ul. Lipowa 29.
§2 KADRA
1.Osobą koordynującą całość wypoczynku i czuwającą nad zgodnością wypoczynku z obowiązującymi przepisami jest kierownik półkolonii.
- Kierownik oraz nauczyciele – wychowawcy posiadają kwalifikacje wymagane przez MEN.
- Opiekun – wychowawca ma obowiązek:
- zapewnić bezpieczeństwo swoim podopiecznym;
- zapoznać podopiecznych z aktualnymi wytycznymi GIS
- przypominać uczestnikom w/w zasady, egzekwować ich przestrzeganie;
- prowadzić zajęcia zgodnie z planem dnia (możliwe jest dokonywanie drobnych korekt np. na wniosek uczestników zajęć, zmiany pogody, wystąpienia czynników niezależnych od organizatora);
- zapoznać się z Kartami Kwalifikacyjnymi uczestników półkolonii;
- prowadzić na bieżąco dziennik zajęć półkolonijnych;
- okazywać szacunek każdemu z uczestników półkolonii i innym pracownikom;
- po zakończeniu półkolonii dostarczyć kierownikowi uzupełnione karty uczestników półkolonii oraz uzupełniony dziennik.
§3 ZASADY ORGANIZACJI OPIEKI PODCZAS PÓŁKOLONII W PLACÓWCE
- Za zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków pobytu w ZSP nr 12 w Gliwicach zwanego dalej placówkami lub placówką, odpowiada Dyrektor Placówki, zwany dalej Dyrektorem.
- W placówce stosuje się wytyczne ministra właściwego do spraw zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania udostępnione na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Na czas pracy placówki brama wejściowa na teren placówki jest zamykana.
- Na tablicach ogłoszeń znajdują się numery telefonów do organu prowadzącego, stacji sanitarno-epidemiologicznej oraz służb medycznych, z którymi należy się skontaktować w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych u osoby znajdującej się na terenie placówki.
- Do grupy przydzieleni są ci sami opiekunowie.
- Dzieci nie mogą przynosić do placówki z domu zabawek.
- W miarę możliwości sale są wietrzone co godzinę, w czasie pobytu dzieci na placu zabaw, posiłków, jak również podczas zajęć.
- Dzieci mogą przebywać na placu zabaw przy ograniczeniu korzystania z wyłączonych z użytkowania zabawek i sprzętów.
- Plac zabaw zamknięty jest dla rodziców/opiekunów prawnych/osób upoważnionych do odbioru dzieci i innych osób postronnych.
§4 PRZYPROWADZANIE I ODBIERANIE DZIECI Z PLACÓWKI
- Rodzic/opiekun prawny odprowadza dziecko do głównych drzwi wejściowych do budynku placówki, gdzie dziecko odbierane jest przez pracownika placówki.
§5 ZADANIA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
- Do obowiązków rodziców należy:
- przekazanie kierownikowi półkolonii lub nauczycielowi informacje o stanie zdrowia dziecka, które są istotne (karta kolonijna).
- stosowanie się do zaleceń lekarskich, które mogą określić czas nieposyłania dziecka do placówki, jeśli wcześniej chorowało.
- wyjaśniają dziecku, aby nie zabierało do instytucji zabawek i niepotrzebnych przedmiotów.
- przy każdorazowej zmianie numeru telefonu, na bieżącą aktualizują numery kontaktowe które posiada placówka.
- są zobowiązani do odbierania telefonów z placówki.
- W przypadku nieobecności dziecka nawet jednodniowej informują placówka o przyczynie tej nieobecności w formie telefonicznej
§6 PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKA KOLONII
- Uczestnicy półkolonii mają prawo do:
- bezpiecznego, radosnego wypoczynku
- uczestniczenia w organizowanych zajęciach
- wnoszenia próśb i skarg do wychowawców
- w razie konieczności uzyskania pomocy od nauczyciela wychowawcy lub kierownika półkolonii
- poszanowania swojej odmienności
- Uczestnicy mają obowiązek:
- przychodzić na zajęcia punktualnie;
- bezwzględnie podporządkować się poleceniom wychowawców;
- przestrzegać ramowego harmonogramu dnia;
- przestrzegać regulaminów i aktualnie obowiązujących przepisów prawa (informacje uzyskiwać będzie od nauczycieli – wychowawców i kierownika półkolonii);
- przestrzegać zasady BHP i ppoż., zaś w razie dostrzeżenia sytuacji stwarzającej zagrożenie dla życia i zdrowia innych bezzwłocznie poinformować o zagrożeniu wychowawcę;
- zgłaszać opiekunowi chęć każdorazowego oddalenia się od grupy;
- zgłaszać opiekunowi wyjście z placówki po zakończonych zajęciach;
- okazywać szacunek opiekunom, innym pracownikom szkoły, rodzicom innych uczestników, innym uczestnikom;
- dbać o dobrą atmosferę w grupie i brać czynny udział w zajęciach;
- szanować mienie, sprzęt sportowy, pomoce dydaktyczne.
- Uczestnicy mają świadomość, że na półkolonii obowiązuje całkowity zakaz:
- używania wulgaryzmów, przezywania, poniżania, wyśmiewania, zastraszania innych;
- palenia papierosów i e-papierosów, picia alkoholu, stosowania dopalaczy lub narkotyków i przychodzenia na zajęcia pod ich wpływem;
- narażania swego zdrowia lub życia (np. wychylanie się przez okno, siadanie na parapecie, zjeżdżanie po poręczach, eksperymentowania ze sprzętem elektrycznym, posiadanie ostrych narzędzi)
- używania telefonów komórkowych bez pozwolenia wychowawcy.
§7 PROGRAM WYPOCZYNKU
- Półkolonie letnie w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 12 mają na celu zorganizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z ZSP 12 i świetlicy integracyjnej „Pod lipami”.
Zajęcia te mają stanowić formę wsparcia psychicznego dla dzieci i ich rodzin. Ich głównym celem będzie odbudowa relacji rówieśniczych i kształcenie, wśród uczniów przeświadczenia, że w nowej, odmiennej rzeczywistości można bezpiecznie funkcjonować zachowując równowagę psychiczną, optymizm i pogodę ducha.
W ramach zajęć przewidziane są różne formy aktywności ruchowej , np.:
- zajęcia i rozgrywki sportowe,
- zajęcia plastyczne,
- zajęcia doskonalące znajomość języków obcych (angielski, ukraiński, rosyjski)
- zajęcia komputerowe,
- gry i zabawy rozwijające kreatywność,
- warsztaty tematyczne( na otwartej przestrzeni lub na terenie placówki) ;
- wycieczki turystyczno-rekreacyjne;
- wybrane gry planszowe;
- łamigłówki i krzyżówki,
- wyjścia, np. do lasu, do parku ;
- Półkolonie stanowią uzupełnienie działalności profilaktyczno-wychowawczej szkoły, wspierając uczniów w kształtowaniu postawy wolnej od nałogów, agresji i przemocy – postawy poszanowania godności drugiego człowieka, rozwijającej tolerancję, a przede wszystkim ucząc ich zachowań niezbędnych do życia w nowej rzeczywistości.
- Zajęcia doskonalą umiejętność współpracy, komunikowania się, rozwijania empatii. Sprzyjają kształtowaniu zdrowych nawyków, wyrabianiu umiejętności dokonywania właściwych wyborów.
- Program półkolonii służy:
- odbudowie, utraconego przez dzieci, poczucia bezpieczeństwa
- wsparciu psychicznemu w powrocie do „normalności” w nowej rzeczywistości,
- wypoczywaniu dzieci i młodzieży w sposób aktywny i ciekawy;
- zaspokajaniu potrzeb społecznych ( przyjaźni, samorealizacji, akceptacji, rywalizacji), fizycznych, intelektualnych i emocjonalnych dzieci i młodzieży;
- zachęcaniu do otwartości i kreatywności;
- rozwijaniu empatii, umiejętności komunikowania się i współdziałania w grupie;
- rozwijaniu zainteresowań poznawczych, umiejętności sportowych, teatralnych, plastycznych i informatycznych;
- rozwijaniu ciekawości świata;
- rozwijaniu patriotyzmu;
- rozwijaniu postaw prozdrowotnych i proekologicznych.
§8 ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
- Założenia programowe półkolonii mają na celu:
- promocja aktywnego, bezpiecznego i higienicznego sposobu spędzania wolnego czasu;
- promowanie postawy otwartości wobec zmieniających się warunków, umiejętności dostosowywania się do nich,
- zapoznanie uczestników z różnymi formami spędzania czasu wolnego sprzyjającym zachowaniu zdrowia, rozwojowi zainteresowań i uzdolnień,
- zapoznanie uczestników z prawidłowym i higienicznym sposobem użytkowania dostępnego sprzętu sportowego,
- rozwijanie kreatywnego podejścia do wyzwań,
- poszerzanie wiedzy i umiejętności interdyscyplinarnych,
- praca nad doskonaleniem umiejętności pracy w grupie,
- tworzenie warunków sprzyjających wypoczynkowi w miłej i przyjaznej atmosferze,
- dostarczanie wiedzy na temat regionu w sposób łatwy, ciekawy i przystępny.
§9 ZAŁOŻENIA WYCHOWAWCZE
- Założenia wychowawcze półkolonii maja na celu:
- odbudowę zaburzonych / utraconych relacji rówieśniczych,
- wspieranie psychiki dzieci/ nastolatków,
- wdrażanie do bezpiecznego funkcjonowania w nowej rzeczywistości,
- integrację grupy;
- rozbudzanie aktywności poznawczej oraz zainteresowań;
- rozwijanie aktywności fizycznej;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez wzrost samodzielności i kształcenie odpowiedzialności, niesienie pomocy;
- kształtowanie umiejętności świadomego dokonywania wyborów życiowych i ponoszenie konsekwencji własnych decyzji;
- rozwijanie umiejętności współdziałania;
- propagowanie stylu życia wolnego od uzależnień;
- tworzenie klimatu zaufania między wychowankiem a wychowawcą;
- rozwijanie inwencji twórczej.
§10 REKRUTACJA
- Rekrutacja prowadzona będzie w szkole w dniach od 05.2023 do 26.05.2023.
- Zainteresowani rodzice/opiekunowie pobierają w wyżej określonym terminie karty kwalifikacyjne u pani Magdaleny Kwiatkowskiej, sala 112.
- Wypełnione karty półkolonijne oraz wymagane dokumenty (załącznik nr 1) należy bezpośrednio przekazywać pani Magdalenie Kwiatkowskiej.
- Dyrektor szkoły powołuje komisję rekrutacyjną.
- W przypadku ilości zgłoszeń przekraczających ilość miejsc, na półkolonie przyjmowane będą w pierwszej kolejności:
- dzieci romskie oraz aktywni uczestnicy świetlicy integracyjnej „Pod lipami”
- dzieci pracowników ZSP 12
- dzieci z klas I – III, których obydwoje rodzice pracują (oświadczenia obydwu rodziców wraz z podaniem miejsca pracy nr telefonu w celu umożliwienia weryfikacji podanych informacji);
- dzieci z klas IV – VIII, których obydwoje rodzice pracują (oświadczenia obydwu rodziców wraz z podaniem miejsca pracy nr telefonu w celu umożliwienia weryfikacji podanych informacji);
- W następnej kolejności o przyjęciu na półkolonie decydować będzie:
- opinia wychowawcy klasy;
- kolejność zgłoszeń.
- Z posiedzenia komisji rekrutacyjnej sporządzany jest protokół uwzględniający wykaz dzieci zakwalifikowanych do uczestnictwa w półkoloniach oraz listę rezerwową.
- W miejsce ucznia, który zrezygnował z półkolonii, wpisany zostaje uczeń z listy rezerwowej według kolejności na liście.
- Lista uczniów zakwalifikowanych zostanie ogłoszona 15 czerwca 2023 r. na stronie internetowej szkoły oraz na tablicy ogłoszeń przy głównym wejściu do szkoły.
§11 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Organizatorzy nie odpowiadają za rzeczy zagubione przez uczestników podczas półkolonii oraz za zniszczenia rzeczy należących do dzieci, a dokonanych przez innych uczestników.
- Za szkody wyrządzone przez dziecko – uczestnika półkolonii odpowiadają rodzice lub opiekunowie prawni.
- Wszyscy opiekunowie oraz uczestnicy półkolonii oraz ich rodzice (opiekunowie) zobowiązani są zapoznać się z regulaminem półkolonii i potwierdzić ten fakt podpisem.
- Organizatorzy ferii zastrzegają sobie prawo do niewielkich zmian w programie półkolonii, podyktowanymi szczególnymi względami, na które organizatorzy nie mają bezpośredniego wpływu.
- Organizator zastrzega sobie prawo skreślenia z listy uczestników półkolonii każdego ucznia, który w sposób rażący łamie zasady bezpieczeństwa i higieny, obowiązujące w czasie pandemii.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem decyduje organizator półkolonii.