Wycieczka do Muzeum Zagłębia w Będzinie

Dnia 3.10.2021r. o godzinie 7:30 wyruszyliśmy na wycieczkę do Będzina. Naszym celem było zwiedzanie Podziemi Będzińskich oraz Domu Modlitwy Mizrachi. Po niespełna godzinie spędzonej w autobusie dotarliśmy na miejsce przed czasem. Korzystając z czasu wolnego przespacerowaliśmy pod Pałac Miroszewskich, podziwiając piękno natury i architektury. O godzinie 9:00 spotkaliśmy się z przewodnikiem, który poprowadził nas ulicami Będzina pod Dom Modlitwy Mizrachi. Wszyscy byliśmy bardzo zdumieni miejscem, w którym się znajdował. Była to zwykła kamienica zamieszkiwana przez ludzi, której piwnica została zaadaptowana najprawdopodobniej w okresie I wojny światowy na salę modlitw żydowskich. Mogliśmy tam oglądać bogate polichromie ukazujące miejsca i symbole szczególnie ważne dla judaizmu. Dowiedzieliśmy się również, że Dom Modlitwy Mizrachi jest jednym z siedmiu w Polsce w którym zachowały się wizerunki wszystkich znaków zodiaku.

Kolejnym etapem naszej sobotniej wyprawy było zwiedzanie Podziemi Będzińskich. Zostaliśmy uzbrojeni w kaski i mogliśmy wejść do zimnych podziemi, które w czasie II wojny światowej służyły jako schron przeciwlotniczy dla ludności. Oprócz historii wojennej mogliśmy tam zobaczyć twory jaskiniowe, liczne stalaktyty i stalagmity.

Po wyprawie udaliśmy się na zasłużony obiad i deser, a następnie wyruszyliśmy w drogę powrotną do Gliwic. Wycieczka była pełna wrażeń i nowych doświadczeń, zarówno dla uczniów jak i opiekunów.