Eksperymenty Koniczynek
W ostatnim tygodniu stycznia „Koniczynki” eksperymentowały….
Poznaliśmy trzy stany skupienia wody: ciekły, stały i gazowy. Woda, która płynie z naszych kranów, którą pijemy, woda w jeziorach, morzach i rzekach jest w stanie ciekłym.
Nalaliśmy wodę do specjalnych woreczków, włożyliśmy je do zamrażalnika. Następnego dnia woda była już w stanie stałym. Podobnie jak śnieg, który zebraliśmy na podwórku. Dowiedzieliśmy się, że woda, której temperatura się obniży poniżej 00C zamienia swój stan w stały. Po przyniesieniu lodu i śniegu do naszej sali, lód i śnieg powoli zamieniały się ponownie w stan ciekły.
Jednoznacznie stwierdziliśmy, że czysty śnieg, który zebraliśmy na podwórku, po roztopieniu zamienił się w brudną, zanieczyszczoną wodę…. niestety. Zanieczyszczenie powietrza i środowiska widać gołym okiem.
Obserwowaliśmy, z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa wodę gotującą się w czajniku. Tym razem poznaliśmy kolejny jej stan skupienia. Woda, która się zagotowała w około 1000C, zmieniła swój stan skupienia w gazowy, czyli parę wodną.
Dowiedzieliśmy się, że zamiana wody w lód to krzepnięcie, a lodu w wodę to topnienie.
Przeprowadziliśmy również doświadczenie „Wędrująca woda”. Wodę w kilku szklankach zabarwiliśmy farbami w różnych kolorach. Pozostałe szklanki uzupełniliśmy czystą wodą. Ustawiliśmy szklanki obok siebie, paskami z ręczników papierowych przez ich zanurzenie połączyliśmy szklanki.
Zaczęliśmy obserwacje…… paski ręczników zaczęły zabarwiać się kolejnymi kolorami, tak jakby woda przepływała pomiędzy nimi, a w kolejnych szklankach zaczęło ubywać wody… Woda wędrowała po papierowych ręcznikach pomiędzy szklankami.
Kolejnego dnia bawiliśmy się w sprawdzanie stałości objętości cieczy w różnych naczyniach. Przelewaliśmy, porównywaliśmy, wnioskowaliśmy… woda przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje.
To były ciekawe doświadczenia i eksperymenty!
Aleksandra Janik