Wzór na przyrodę – dobiega koniec realizacji projektu

Od 1 stycznia 2018 roku w dawnym Gimnazjum nr 10, a obecnie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 12 w Gliwicach realizowane są dodatkowe zajęcia w ramach projektu Wzór na przyrodęProjekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Zaplanowane w projekcie działania ukierunkowane zostały na stworzenie warunków do harmonijnego rozwoju uczniów gimnazjum i szkoły podstawowej, poprzez zorganizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniów zdolnych, w celu poprawy efektów kształcenia w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i języków obcych. W związku z tym w ramach projektu odbywają się zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze (WIP – Wsparcie i Pomoc) z matematyki, fizyki, chemii, biologii, przyrody,  geografii i j. angielskiego, zajęcia kół naukowych (PWN – Praktyka-Wiedza-Nauka): matematyczne, przyrodnicze i języka angielskiego. Dla wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi realizowane są zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rewalidacyjne, psychoedukacyjne, socjoterapeutyczne.

Każdy uczeń – uczestnik projektu – uczestniczył w grupowych warsztatach na temat technik efektywnego uczenia się oraz w warsztatach z doradztwa zawodowego i indywidualnych konsultacjach z doradcą zawodowym. Wszystkie zorganizowane działania mają służyć wyrównywaniu szans ucznia mającego trudności w nauce, zmniejszyć niepowodzenia szkolne i zwiększyć motywację do nauki. Udział w kołach naukowych, prowadzonych wyłącznie metodami aktywnymi, przyczyni się do rozwinięcia indywidualnych zdolności uczniów, ich kompetencji matematyczno-przyrodniczych, językowych, informatycznych, naukowo-technicznych oraz inicjatywności i przedsiębiorczości.

W ramach projektu przeprowadzono: 1308 godz. zajęć Wsparcia i Pomocy: z matematyki, przedmiotów przyrodniczych i j. angielskiego,  402 godz. zajęć kół naukowych, 424 godz. zajęć kompleksowego wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, 36 godz. warsztatów na temat technik uczenia się oraz 18 godzin warsztatów z doradztwa zawodowego i 82 godz. indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym.

Oprócz zajęć stacjonarnych odbywały się również zajęcia w terenie: warsztaty przyrodnicze w Śląskim Ogrodzie Botanicznym w Mikołowie, warsztaty i pokazy doświadczeń w ramach Osobliwości Świata Fizyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz wycieczka edukacyjna do Ogrodu Doświadczeń im. S. Lema w Krakowie i warsztaty w Instytucie Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk w Krakowie.

Uczniowie do projektu zakwalifikowani zostali podczas trzech naborów: w I naborze przystąpiło 58 uczniów, w II – 29 uczniów i w III – 23 uczniów – łącznie 110 uczniów.

W działaniach projektowych wzięło również udział 15 nauczycieli, którzy podczas zaplanowanych, specjalistycznych warsztatach, pogłębiali i nabywali nowe kompetencję umożliwiające im efektywne prowadzenie zajęć z uczniami.

Realizacja projektu przyczyniła się również do znacznego wzbogacenia bazy dydaktycznej szkoły. Dzięki budżetowi projektu, który łącznie wyniósł 295 987, 49 zł, zakupiono dwa zestawy do interaktywnego prowadzenia zajęć, szkło laboratoryjne, przyrządy pomiarowe, odczynniki i substancje chemiczne, materiały biurowe do zajęć, przewodniki multimedialne do zajęć doradztwa zawodowego, kąciki Ekobadacza, zestawy do nauki o elektryczności, magnetyzmie, elektromagnetyzmie, gry i pomoce matematyczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne, geograficzne – dzięki, którym szkolne pracownie zostały doposażone w profesjonalny sprzęt i  pomoce, które służyły do realizacji zajęć projektowych, a także posłużą do uatrakcyjnienia zajęć lekcyjnych.

W galerii przedstawiono zdjęcia z realizacji zajęć na przestrzeni 24 miesięcy.

 

Barbara Olchawa – koordynator projektu

                

Skip to content