SPRAWOZDANIE Z DZIAŁANIA ŚWIETLICY INTEGRACYJNEJ DLA DZIECI ROMSKICH I POLSKICH „POD LIPAMI” W OKRESIE OD 07 STYCZNIA 2019 DO 31 MARCA 2019

Świetlica integracyjna dla dzieci romskich i polskich w okresie od 07 stycznia 2019 r. do 31 marca 2019 r. działała dzięki dotacji Miasta Gliwice

W ramach świetlicy można było uczestniczyć w następujących zajęciach:

  • zajęcia artystyczne
  • zajęcia informatyczno – robotyczne
  • zajęcia sportowo – rekreacyjnych dla dzieci starszych
  • zajęcia sportowo – rekreacyjne dla dzieci młodszych
  • zajęcia taneczne
  • zajęcia opiekuńcze – wspomagające
  • zajęcia Zabawa z recyklingiem
  • odrabianie zadań domowych
  • zajęcia z origami
  • każde z dzieci otrzymywało ciepły posiłek

 

Zajęcia artystyczne, które w okresie od 07.01.2019 do 31.03.2019 odbywały się w ramach świetlicy integracyjnej dla dzieci polskich i romskich z dzielnicy Zatorze „Pod lipami” obejmowały 25 h.Podczas zajęć dzieci poznały podstawową gamę barw, uczyły się mieszania kolorów i tworzyły prace oparte na obserwacji natury.Dzieci uczyły się podstaw rysunku najpopularniejszych zwierząt. Zapoznały się z podstawowymi elementami zwierzęcego ciała  i sposobami poruszania się zwierząt czworonożnych. Ponadto uczestnicy zapoznali się

z nowymi technikami plastycznymi, takimi jak: stemplowanie patyczkami do czyszczenia uszu oraz uczyli się podstawowych zasad quilingu, collagu. Zajęcia bardzo podobały się dzieciom.

Zajęcia informatyczno – robotyczne, które w okresie od 07.01.2019 r. do 31.03.2019 r. obejmowały 25 h. Miały na celu rozwój zainteresowań technicznych jak i informatycznych, a także rozwijanie zdolności logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej oraz sprawności manualnej. Uczestnicy zajęć poznawali nowoczesne technologie, podstawy konstrukcji robotów oraz ich budowanie, a także uczyli się programowania na podstawie własnej inwencji. Podczas zajęć grupowych uczyli się współdziałania w grupie oraz poznali zasady zdrowej rywalizacji. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, gdyż umożliwiały realizację samorozwoju oraz pozwoliły na zgłębienie nowinek technicznych, z którymi wielu uczestników nigdy by się nie zetknęło. Wszystkie założenia programowe zostały zrealizowane.

Zajęcia sportowo – rekreacyjne dla dzieci starszych odbywały się w okresie od 07.01.2019 do 31.03.2019 w ilości 20 h w ramach świetlicy integracyjnej dla dzieci polskich i romskich zamieszkujących dzielnicę Zatorze, obejmują zespołowe gry sportowe, atletykę terenową oraz gry i zabawy rekreacyjne. Cele i założenia przyjęte przed rozpoczęciem zajęć zostały zrealizowane poprzez możliwość alternatywnego spędzania czasu wolnego oraz kształtowanie odpowiednich wzorców zachowań, jednocześnie eliminując złe nawyki.

Założone cele zostały zrealizowane w 100%.

Zajęcia sportowo – rekreacyjne dla dzieci młodszych, które w okresie od 07.01.2019 do 31.03.2019 odbywały się w ramach świetlicy integracyjnej dla dzieci polskich i romskich z dzielnicy Zatorze „Pod lipami” obejmowały 10 h. Uczestnicy świetlicy systematycznie i bardzo chętnie brali udział w zajęciach rekreacyjno – sportowych.

Cele i założenia przyjęte przed rozpoczęciem zajęć zostały zrealizowane poprzez możliwość alternatywnego spędzania czasu wolnego oraz kształtowanie odpowiednich wzorców zachowań, jednocześnie eliminując złe nawyki. Ponadto dały możliwość rozwijania i podnoszenia sprawności fizycznej, zachęcały do systematycznego uprawiania sportu oraz do prowadzenia zdrowego trybu życia. Zajęcia miały charakter sportowo – rekreacyjny, tak aby pokazać korzyści wynikające ze spędzania wolnego czasu aktywnie w grupie rówieśniczej. Wszystkie cele zostały zrealizowane w 100 %.

Zajęcia taneczne miały na celu

  1. Odkrywanie i rozwijanie uzdolnień tanecznych.
  2. Zapoznanie i poznawanie innych kultur tanecznych.
  3. Kształtowanie umiejętności w danym stylu, przygotowanie zespołu do występów.
  4. Kultura zespołowa i sceniczna.
  5. Podnoszenie umiejętności wyczuwania rytmu, ćwiczenia rytmiczne, nauka choreografii.

Zajęcia taneczne  rozpoczęły się  18.01.2019r. , na których dzieci odkrywały swoje zdolności taneczne ,które wykorzystaliśmy  na następnych  spotkaniach. Treningi trwały do 31.03.2019

Wspólnie dziećmi poznawaliśmy różne style tańca romskiego,  sceniczny, estradowy oraz zwykły domowy . Wyczuwanie rytmu jest najważniejszą częścią tańca, dlatego wystukiwanie rytmu i określenie go jest bardzo ważne w tańcu romskim.

Efektem realizacji tych zajęć jest możliwość kontynuowania tych zajęć , prowadzenia zespołu tanecznego które będzie odnosić sukcesy. Dzieci zaprezentowały swoje umiejętności podczas Sesji wyjazdowej Komisji Wspólnej Rządu.

Zajęcia opiekuńcze I w ramach świetlicy integracyjnej „Pod Lipami” odbywały się w okresie od 07.01.2019 r. do 31.03.2019 r. i obejmowały one 23,5 godziny. Głównym celem zajęć było zapewnienie dzieciom romskim opieki, a także pomoc w odrabianiu zadań domowych i  uzupełnianiu zaległości     w nauce oraz  krzewienie tradycji i kultury romskiej.

Zajęcia opiekuńcze mają pozytywny oddźwięk zarówno wśród dzieci jaki i rodziców, ponieważ wiedzą, że gdy zwrócą się o pomoc w sprawach edukacyjnych i nie tylko, zawsze otrzymają pomoc.

Założone cele programowe zostały zrealizowane w 100%.

Zajęcia opiekuńcze II w ramach świetlicy integracyjnej dla dzieci polskich i romskich zamieszkujących dzielnicę Zatorze „Pod Lipami” odbywały się w okresie od 07.01.2019 r. do 31.03.2019 r. i obejmowały one 69 godzin. Głównym celem zajęć było zapewnienie dzieciom romskim opieki oraz  krzewienie tradycji i kultury romskiej.

Zajęcia opiekuńcze mają pozytywny oddźwięk zarówno wśród dzieci jaki i rodziców, ponieważ wiedzą, że gdy zwrócą się o pomoc w sprawach edukacyjnych i nie tylko, zawsze otrzymają pomoc. Założone cele programowe zostały zrealizowane w 100%.

Zajęcia : Zabawa z recyklingiem obejmowały 45 h wraz z przygotowaniami do sesji komisji Wspólnej Rządu, podczas których dzieci wykorzystywały różnorodne materiały tj. rolki po papierze toaletowym, butelki plastikowe po mleku, ścinki materiałów tekstylnych, szary papier, tekturę, kolorowy papier. Z tektury wykonały pudełka na prezenty, z rolek po papierze toaletowym zaprojektowały i wykonały organizery na przybory szkolne.

Zajęcia : odrabianie zadań domowych obejmowało 30 h. Podczas tych zajęć dzieci korzystały z pomocy wykwalifikowanego nauczyciela. Z jego pomocą odrabiały zadania bieżące i długoterminowe, ale także uzupełniały zaległości.

Dzięki pomocy uzyskanej na tych zajęciach, dzieci systematycznie poprawiały oceny z poszczególnych przedmiotów oraz poprzez zniwelowanie zaległości wzrastała ich pewność siebie.

Największym sukcesem jest uzyskanie pozytywnej oceny z matematyki przez uczennicę romską, której groził egzamin poprawkowy.

Zajęcia origami odbywały się w okresie od 07.01.2019 do 31.03.2019 w ilości 30 h w ramach świetlicy integracyjnej dla dzieci polskich i romskich zamieszkujących dzielnicę Zatorze. Podczas zajęć dzieci: przejawiały aktywność twórczą, która jest rezultatem ich własnych doświadczeń, przeżyć i ekspresji; poznały podstawowe zasady i techniki składania papieru „origami”; nauczyły się odczytywać proste diagramy origami; potrafią zastosować wybraną technikę składania papieru do realizacji określonego zadania; potrafią wykorzystać poznane techniki składania papieru do wykonania elementów dekoracyjnych lub użytkowych; potrafią wykorzystać i zastosować podstawowe środki wyrazu i kompozycji plastycznej/technicznej/przestrzennej; potrafią określać stosunki przestrzenne; dostrzegają powtarzalność elementów i przy wykorzystaniu rytmu budują ciekawe projekty plastyczne; opanowały samodzielnie projektowanie, komponowanie i wykonywanie ciekawych prac

z wykorzystaniem poznanych technik składania papieru.

 

 

Kierownik świetlicy

Magdalena Kwiatkowska

 

Skip to content